Tuesday, January 02, 2007

Malam Pertama

1hb Januari 2007

9 pagi

Saya mendapat panggilan telefon dari Saudara Ros Hasri,
“Selamat pagi Koordinator PPKP (Program Pembangunan & Kepimpinan Pelajar)! Hari ini sudah 1hb Januari. Tugas saya sebagai koordinator sudah tamat pada 31hb Disember 2006.”

Beliau merupakan Koordinator PPKP yang telah tamat tempoh perkhidmatannya. Tujuannya menelefon adalah untuk menyampaikan beberapa perkara penting kepada saya untuk tindakan selanjutnya.

9 malam
Saya hadiri program taklimat untuk Pembantu Minggu Mesra Siswa Sesi Jan 2007. Sewaktu saya sampai , sesi suaikenal antara 47 orang pelajar sedang berlangsung dan dikendalikan oleh Saudara Yamin. Program latihan 3 hari terpaksa diubah disebabkan banjir yang melanda minggu lalu. Mereka akan membantu dalam urusan pendaftaran pelajar baru pada 2hb Januari.

Saya dijemput untuk memberi sedikit amanat kepada mereka. Maka bermulalah tugas saya sebagai Koordinator PPKP & BTN. Ucapan saya bermula dengan bagaimana saya juga pernah berada di tempat mereka kira-kira 15 tahun yang lalu.

“Ini merupakan ‘malam pertama’ saya sebagai Koordinator PPKP & BTN”, begitulah antara sebaris ayat yang saya sampaikan kepada mereka.

Saya tidak akan menulis keseluruhan ucapan saya iaitu tentang program yang dikendalikan oleh Unit PPKP kerana saya percaya saya akan menulis lagi tentang ini untuk hari-hari yang mendatang. Yang pastinya , saya akan sibuk setiap hujung minggu mengendalikan modul-modul latihan pembangunan diri untuk anak-anak bangsa, di samping sebagai pensyarah Bahasa Inggeris pada hari-hari biasa dan di waktu di antaranya sebagai seorang penulis.

Tamat sudah cerita debat kerana saya tidak lagi menjadi Penasihat Kelab Debat & Pidato.

Maka bermulalah episod baru saya kini.

2 comments:

hakim dirani said...

Puan, selamat menjalankan tugas baru.

Nazhatulshima Nolan said...

Terima kasih. Diharap Hakim telah mendapat semangat baru dan 'penyakit' yang disebutkan itu tidak berlarutan.