Thursday, October 11, 2007

Rahsia Masakan

Ramai yang pelik bagaimana saya dapat masak setiap hari walaupun sibuk bekerja.

Ramadan tahun ini boleh dikira sebelah tangan sahaja kami berbuka puasa di luar dan tanpa masakan saya. Kebiasaannya, sering kali membeli atau berbuka puasa di luar sahaja pada tahun tahun yang sudah. Namun tahun ini, hanya berbuka di luar di atas jemputan pelajar dan sekali lagi di hotel atas jemputan juga. Sekali di rumah saya di Batu Pahat dan sekali lagi di rumah Adib di kampong.

"Oh,tidak! Saya bukanlah 'superwoman'."

Sudah semestinya penghargaan perlu diberikan kepada suami saya, Adib yang rajin membantu menyediakan bahan seperti bawang yang telah dikupas dan bahan mentah seperti ikan, ayam, udang dan sotong yang telah siap disiang sementara menunggu saat saya pulang dari kerja setiap petang untuk memasak menu utama. Nasi juga telah siap dimasak. Afiqah dan Arif pula akan membantu menghidang atau menyediakan air. Setiap hari menu berubah mengikut kegemaran masing-masing, seperti restoran layaknya.

Alhamdulilah berkat bekerjasama, setiap hari dapatlah mereka merasa masakan saya.

Sepatah kata Afiqah,"Berkat makan masakan ibu!"

Harapan saya, dapatlah berkekalan ke bulan-bulan yang seterusnya.

Sesungguhnya berbagai amalan baik yang dibuat pada bulan Ramadan terhenti bila hadirnya Syawal.

Saya bertekad untuk teruskan amalan baik yang lain juga.

No comments: