Wednesday, October 10, 2007

Travelog Haji

...."Tabung Haji bawa kita pada waktu malam, tetapi waktu yang afdal adalah waktu Dhuha. Ia dikatakan tidak selamat, bahaya dan orang bersesak-sesak dengan mereka yang besar, gagah dan ganas. Apa pendapat kamu?"....
...Kami benar-benar takut. Air mata saya mengalir selebat-lebatnya. Ia tidak terkawal. Ia doa yang paling khusyuk yang pernah dilafazkan kepada pencipta. Seumur hidup, inilah saat seluruh tubuh dan perasaan menyerah nasib dan takdir bulat-bulat kepadanya. Mata Roza, Kak Mie dan Azlina kemerah-merahan, merasai betapa kami bakal melalui perjuangan yang cukup besar...(petikan halaman 148-149 Travelog Haji)


Pertama kali mendengar kisah ini secara lisan oleh penulis pada 8 bulan yang lalu di ruang tamu rumahnya di Kondo Kemuncak. Beliau bercerita selama 2 jam tanpa henti. Adib dan saya khusyuk mendengar. Penceritaannya disertakan dengan aksi. Beliau akan bangun berdiri dan bergerak . Bukan itu sahaja, beliau turut melakarkan laluannya di kertas.Sesekali mata saya akan bergenang, hati saya tersentuh mendengar kisah Jamratul Aqabah. Kisah yang sama dibacakan dengan penuh penghayatan oleh penulis di Majlis Pelancaran Travelog Haji di Dewan Annexe, UiTM Shah Alam 9 Oktober yang lalu. Kesannya masih sama. Sebak hati mendengar kisah ini dan kelihatan beberapa penonton lain tunduk dan cuba menyeka air mata yang bercucuran. Betapa saya disedarkan tiada yang mustahil apabila kita berserah kepadaNya. Inilah ramuan utama dalam penulisan beliau. Nilai motivasi yang tinggi bukan sekadar kata-kata ‘pelaris’, ianya kenyataan. Doa,usaha dan tawakal kepadaNya. Insya Allah segalanya dipermudahkan dan diperkenankan olehNya.

Kebanyakan kisah dalam Travelog Haji ini telah saya dengar secara lisan atau baca di blog beliau. Justeru itu saya adalah antara orang yang menyokong penuh apabila beliau ingin membukukannya.

Kelainan yang terdapat dalam penulisan beliau ialah keberanian untuk mengakui kejahilan dalam beberapa perkara dan keikhlasan untuk berkongsi ilmu. Secara peribadi, saya kira ramai yang mempunyai pengalaman yang sama tetapi tidak didedahkan kerana sifat malu dan rasa kekurangan ilmu.

Setiap bab dalam Travelog Haji hanyalah beberapa halaman dan boleh dibaca sekitar 2 hingga 3 minit. Saya pula suka membaca bab-bab tertentu dan mengulang baca. Antara bab-bab kegemaran saya adalah seperti berikut:Jamratul Aqabah, Hajar Aswad, Maal Hijrah di Mekah, Khatam al-Quran,Tuhan Lebih Mengetahui dan Dua Jam di Raudah.

Saya turut menghadiahkan senaskhah Travelog Haji ini kepada emak saya. Baginya yang telah berkunjung ke sana 11 tahun yang lalu, apa yang dibacanya mengimbau kenangan peribadinya sendiri.

Bagi diri saya pula,bercampur baur di antara keinginan dan ketakutan.

Bagaimana dengan anda? Ingin dapatkan buku ini?
Boleh emelkan nama dan alamat kepada saya atau hubungi penulisnya secara terus di blognya.
Harga senaskah RM26, terbitan PTS

No comments: