Friday, May 16, 2008

Hari Guru Kedua

16 Mei 1997
Baru 4 hari saya melapor diri ke Sekolah Menengah ACS Methodist Lelaki, Klang, Selangor dan 2 hari selepas habis pantang melahirkan puteri sulung saya, Afiqah Nadzirah.
Dalam keadaan masih berbengkung, saya bertugas mengawas peperiksaan kerana di waktu itu peperiksaan pertengahan tahun sedang berlangsung. Saya tetap menerima ucapan walau baru beberapa hari bertugas.
Saya diamanahkan mengajar subjek bahasa Inggeris untuk tingkatan 3,4, 6 bawah dan 6 atas. Cabaran bertugas di sekolah kesemuanya lelaki memberikan saya latihan untuk menghadapi pelbagai perangai. Dari pelajar yang tidak pandai membaca walau telah berada di tingkatan 4 sehinggakan ke pelajar yang mahir berkomunikasi dalam bahasa Inggeris. Dari kelas yang terbaik sehinggakan ke kelas yang tercorot.
Di antara soalan yang masih terngiang di telinga saya hingga ke saat ini dari seorang murid saya ialah...
“Mengapa saya memilih kerjaya guru?” dengan nada hairan dan bersambung dengan kenyataan “gaji seorang guru tidak lumayan” dalam bahasa Inggerisnya yang sungguh fasih.
Saya menjawab sambil tersenyum, “Memang kerjaya ini pilihan pertama saya walaupun saya masih boleh memilih kursus lain untuk pengajian saya.”
Di sinilah bermulanya kerjaya saya sebagai guru bahasa Inggeris dan pertama kali bergelar ‘Teacher ‘ secara rasminya.

No comments: