Sunday, July 05, 2009

Saat Terpandang Kaabah

Kaki melangkah seiring doa melalui Pintu Raja Abdul Aziz di kala detik menghampiri 12am, 6 Jun 2009. Di kiri kanan laluan tersusun bekas berisi air zam-zam. Selawat atas Rasulullah dan doa didahului sebelum meneguk air zam-zam sambil mata mencari-cari kelibat bayang Kaabah. Saya saling berpandang ke arah Adib, Afiqah dan Arif. Pandangan tanpa kata,namun penuh makna. Afiqah memimpin saya seraya bersuara,”Macam mimpi ya ibu.”
Hanya senyuman kebahagiaan membalas kata sambil kesyukuran tidak terhingga tatkala imej hitam dan emas tersergam indah, segenap anggota badan menhantar isyarat penuh syukur seakan berbicara bahasa mereka,sebagai saksi, melihat rumah Allah ditatap buat pertama kalinya. Segala Puji bagiMu Allah.

Bait-bait doa dihayati ketika mata melihat Kaabah diikuti niat tawaf wajib di permulaan pusingan.
Maksud niat tawaf ,”Sahaja aku bertawaf 7 pusingan, Tawaf umrah,maka diterima dan dipermudahkanla Ya Allah,pekerjaan ini.”

Sebelum memulakan tawaf,menghadap Hajaraul Aswad dan beristilam,iaitu “Bismillahi Allahu Akbar”.

Hanya Zikrullah diulangi lantaran terasa sungguh kerdil untuk memohon sebarang hajat dimakbulkan di saat itu.
Terngiang-ngiang penjelasan Kak Adib,”Umrah yang wajib ialah pada perbuatannya dan bukan pada bacaannya. Bacaan doa adalah sunat. Yang penting,kita perlu jaga kedudukan badan,bahu kiri perlu setentang dengan Kaabah. Usah risaukan menghafal atau memegang buku doa yang panjang-panjang sehingga menyebabkan yang wajib tidak dapat dilakukan dengan sempurna.Sekiranya leka memgang buku doa,lalu terlanggar dan terhenti ,perlu berundur sebelum meneruskan langkah.”

Saya hanya memegang kertas kecil 7 keping semuat tapak tangan tertulis nombor dan zikir untuk setiap pusingan yang telah Kak Adib sediakan untuk setiap orang.
Selesai tawaf 7 pusingan,saya menunaikan solat sunat tawaf dua rakaat sebelum memulakan Saie.

Niat Saie ,”Ya Allah! Aku hendak bersaie di antara Safa dan Marwah 7 kali, saei umrah kerana Allah Taala.”

Lambaikan kedua tangan ke Kaabah dan bertakbir tiga kali dan langkah kanan memulakan perjalanan. Sekali lagi zikrullah mengiringi saie.

Ibadah umrah disempurnakan dengan bertahalul selesai saei ,iaitu dengan mengerat sedikit,sekurang-kurangnya 3 helaian rambut di sebalik kain telekung.

Lengkaplah rukun umrah dengan turutan berikut;1. Niat, 2. Tawaf 3.Saei 4. Tahalul dan 5. Tertib dan hanya 2 perkara yang diwajibkan ketika umrah, iaitu, 1.Berihram di miqat dan 2. Meninggalkan segala larangan dalam berihram.
Alhamdulilah ,umrah wajib pertama saya dapat dilaksanakan dan memohon keredaan Allah dengan sifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim.

Seterusnya, apa yang saya lakukan? Bersambung dientri seterusnya.

No comments: