Monday, April 20, 2009

Dr Jeniri Amir & Keajaiban Penulisan

Mendengar syarahan Dr Jeniri Amir,seorang penulis prolifik tentang penulisan memang amat mengujakan.

Kebolehannya menulis sebuah buku dalam masa 5 hari dan 86 halaman dalam masa 16 jam memang mengagumkan.

Beliau memulakan syarahan dengan menyenaraikan 7 kenikmatan sebagai seorang penulis,yang akan saya ringkaskan dengan kata kunci sahaja tanpa huraiannya ,iaitu:

1. Penemuan baru
2. Keseronokan dan kegilaan
3. Hasil penulisan selesai
4. Penerbitan buku dan tertera nama
5. Terima maklumbalas pembaca
6. Dikenali orang & memudahkan urusan
7. Wang

Beliau ternyata bukan sahaja berbakat menulis tetapi berupaya menyampaikan syarahan dengan penuh berkesan apabila fakta dan tips diselang selikan dengan anekdot dan lelucon membuatkan khalayak pendengar tidak kering gusi jadinya.

Setelah huraian kenikmatan seorang penulis berjaya menarik perhatian, beliau mengekalkan tarikan itu sehingga ke penghujung bicara dengan menyenaraikan langkah-langkah pasti untuk mencapai kenikmatan tersebut.

1. Kurangkan tidur
2. Bangun awal &terus menulis
3. Singkatkan masa menonton TV & berbual kosong
4. Kurangkan masa rehat tengahari
5. Tulis secara konsisten
6. Gunakan kaedah KJ
7. Jangan anggap menulis sebagai hobi
8. Jangan menunggu mood
9. Kurangkan kegiatan kurang penting
10. Sediakan tempat yang sesuai
11. Mesti minat membeli,menyimpan dan merujuk buku
12. Menulis
13. Gunakan hari Sabtu & Ahad
14. Tumpukan kepada bidang kepakaran
15. Berkunjung ke kedai buku
16. Pelajari semua ciri computer
17. Paling penting... “jika semua tidak dapat dilakukan, lupakan cita-cita menjadi penulis!”

Sebelum sesi soal jawab bermula , beliau menyatakan ciri-ciri rahsia sebuah buku yang baik.

Untuk mengetahui lebih lanjut rahsianya, eloklah berhubung langsung dengannya di alamat emel jamir@fss.unimas.my. Saya pasti beliau amat senang berkongsi 7 kenikmatan dan 17 langkah pasti serta rahsia isi buku yang baik dengan anda.
Secara peribadi, saya ingin sekali ketahui rahsia beliau menyudahkan sarjana kedoktorannya dan di masa yang sama boleh menulis sebanyak 9 buah buku. Pelbagai idea penulisan bercambah hasil mendengar penyampaian syarahan beliau.

Di sudut lain, kedua-dua penyelia Phd saya,iaitu Prof Dr Datin Hajibah Osman dan Prof Dr Hj Muhd Kamil Ibrahim, telah memberi amaran /nasihat supaya saya fokus dengan penyelidikan Phd saya dan seterusnya segera menyiapkannya. Kedua-dua mereka berjaya menyiapkan Phd mereka dalam masa yang singkat,iaitu sekitar 2 tahun & 2 tahun setengah.

Mungkin saya boleh aplikasikan 'langkah pasti' Dr Jeniri dalam hal ini juga. Ini yang tidak sempat saya tanyakan pada hari syarahan berlangsung.Namun,di zaman alam maya ini sudah pasti saya akan hubungi beliau melalui emelnya.

Doakanlah saya dapat menurut jejak mereka segera,ya? Insya-Allah!

3 comments:

Anonymous said...

InsyaAllah. Terima kasih berkongsi info berguna ni!!

Cikgu J said...

Saya sangat mengagumi tulisan Jeniri Amir terutama mengenai lagenda Ngap Sayot. Buku Lagenda Ngap Sayot saya baca sewaktu umur 10 tahun tapi masih melekat di sanubari saya yang berusia 29 tahun sekarang...

Unknown said...

nice sharing, terinspirasi dengan kepakaran yang beliau miliki.