Thursday, February 06, 2014

Isi surat dari Sydney

Saya mencecahkan sedikit air di hujung jari telunjuk di sekeliling halaman kertas aerogram berwarna biru muda berharga 50sen bercorak lukisan karya Ken Done, pelukis terkenal Australia. Saya turut tertarik dengan gayanya.
Catatan selama 5 hari dapat dimuatkan dalam sehelai kertas yang akan dilipat menurut garisan yang tertera arahan. Saya sedar catatan 5 hari yang telah ditulis tangan itu akan tiba ke destinasinya 5 hari kemudian setelah diposkan.
Pesanan semasa orientasi melintas di hati. Usah mengurung diri terlalu lama. Perlu bergaul bersama-sama ahli keluarga angkat supaya cepat dapat menyesuaikan diri.
Saya keluar dari bilik tidur yang terletak bersebelahan bilik rawatan klinik ayah angkat saya. Di dalam klinik tersebut ada pintu yang bersambungan dengan rumah banglo 2 tingkat setengah itu. Sebuah pintu lagi bersambung dengan bilik tidur saya.
Di dalam bilik tidur saya tersedia 2 buah katil bujang besi berwarna hitam yang diletakkan secara selari di antara sebuah meja tulis, lampu studi dan sebuah radio. Di penghujung katil sebelah kiri ada sebuah almari baju. Terdapat beberapa penyangkut baju di dalamnya.
Lantainya kemasan batu.
Saya boleh memilih mana-mana katil untuk tidur. Jendelanya berbidai untuk menutup pandangan ke luar Brisbane St.
Di hadapan bilik terletak sebuah rak buku berderetan menghiasi dinding dan juga ruang menonton TV dan kerusi jenis futon yang boleh diubah menjadi katil untuk tetamu. Terdapat pintu ‘sliding’ yang membuka halaman taman yang dihiasi dengan pelbagai bunga yang masih tidak saya diketahui namanya. Di situ juga terdapat segala haiwan peliharaan seperti kucing,ayam dan burung.
Saya dibawa ke ruang tingkat 2 yang mempunyai laluan tangga ke bahagian bumbung yang mempunyai taman atau dipanggil ‘roof top garden’.Ada dua kerusi rehat yang kebiasaannya dilihat di tepi pantai atau di tepi kolam renang.
Ruang ini amat sesuai sekali untuk melukis. Bisik hati saya. Ada suara lagi yang mengatakan ruang ini akan menjadi ruang kegemaran saya.
Malam itu saya diberi keluar ke taman di atas bumbung itu.Indahnya taburan bintang di langit. Kerlipan bintang beribu itu bagai menghantar isyarat kepada saya. Tiba-tiba hati menjadi sayu.
Rindu untuk mendengar bahasa Melayu.

No comments: