Thursday, February 13, 2014

Ada apa di Canberra?

5 hari pertama di Nowra terisi dengan aktiviti santai, berkenal-kenalan dan berbual-bual dengan keluarga angkat, berjalan kaki bersiar-siar sendirian dan sesi bersama-sama pelajar di Shoalhaven High School. Cuti hujung minggu memungkinkan keluarga Brown membawa saya keluar dari Nowra. Destinasi seterusnya?

Canberra dituju pula. Destinasi ke ibu negara Australia dimulakan dengan lawatan ke Rumah Parlimen. Foto kenangan diambil. Perjalanan disambung. Hati berdebar melihat kelibat bangunan seterusnya. Rumah Kedutaan Malaysia! Bagai bertemu kekasih hati. Lagu negaraku terngiang-ngiang di telinga. Namun tidak dapat saya melangkah ke dalam. Hari Sabtu, tidak dibuka,pagar berkunci. Hanya foto diambil dari tepi. Kemudian,kami semua berlalu pergi.

Saya berkesempatan solat di masjid Canberra. Menariknya sepanjang saya di sini, saya menurut cara ibu angkat saya yang bersolat dengan pakaian sedia ada menutup aurat tanpa telekong seperti kebiasaan di Malaysia. Ya,sebenarnya mudah sahaja untuk bersolat di mana-mana sahaja apabila kita telah sedia berpakaian menutup aurat sepenuhnya seperti dalam solat. Tidak perlu berbekal telekong.

Seperti foto saya yang berlatarkan Banjaran Pemisah Besar ini. (akan disertakan). Ingatan tersorot ke kelas geografi lagi,saat nama-nama banjaran,gunung dan sungai perlu dihafal. Saya senyum sendiri dan berkata dalam hati,tak sia-sia mengingati nama-nama ini.

Tidak ketinggalan juga saya melawat The Big Merino,iaitu arca kambing biri-biri setinggi 15.2 meter dan seberat 97 tan atau dikenali sebagai 'Rambo' oleh penduduk tempatan di Goulbourn. Namun,lokasinya kini telah berubah sejak tahun 2007.

Oh padat juga 1 Julai itu! Kami kembali bermalam di Quenbeyan Motel.

Esoknya, pertemuan pertama saya dengan siputih salji!


No comments: