Wednesday, February 12, 2014

Sukan Luncur Ais (ice-skating)

Saya telah memilih acara sukan meluncur ais (ice skating) sebagai sukan musim sejuk. Memanglah saya tidak pernah meluncur ais sebelum itu. Hanya selalu berngan-angan apabila melihat acara sukan meluncur ais di kaca televisyen. Berangan-angan dapat menari-nari di atas ais, membuat pelbagai aksi. Berputar-putar seperti ballerina, mendepakan tangan, mengangkat sebelah kaki,mengangkat tangan sambil jari jemari dilentuk lentikkan dan tangan di ayun ke kiri ke kanan mengikut irama lagu.

Pada mulanya saya membayangkan meluncur ais sama juga seperti bermain kasut roda. Perlu mengimbang badan dan melembutkan kaki bergilir untuk bergerak ke hadapan dan belakang. Saya masih ingat lagi saat bermain kasut roda di ‘Pesta’ di Batu Pahat dan berpapan luncur (skate board) bersama-sama sepupu sepapat saya. Bezanya, kasut roda, sudah tentulah beroda. Tetapi apabila meluncur ais, tiada rodanya!

Kelas meluncur ais bermula sejak 24 April. Setiap Selasa dalam jadual sekolah saya, ibu angkat akan menghantar dan menjemput saya setiap minggu di Canterbury Ice Skating Rink. Rutin jam 2 petang di pusat meluncur ais dimulakan dengan mendaftar diri di kaunter. Saiz kasut diberitahu, sepasang kasut luncur diserahkan. Kemudian saya duduk di bangku untuk mengenakan kasut luncur sebelum bergerak ke gelanggang. Waktu pertama kali menjejakkan kasut luncur ke ais batu, agak kaku juga saya. Belum begitu yakin. Memaut di tepi arena. Cuba berdiri tegak dan belum begitu berani maju ke hadapan. Kemudian, saya ingatkan kembali azam saya, iaitu untuk mencuba pengalaman baharu sebaik-baiknya. Pengalaman yang belum pasti berulang peluangnya. Acara sukan musim dingin atau dipanggil 'winter sport' berlangsung selama 3 bulan setiap minggu.

Ternyata azam saya dapat 'sampai ke pangkal lengan'. Bukan sahaja saya sudah dapat meluncur ke hadapan, saya juga dapat meluncur ke arah belakang dan membuat pusingan! Saya bayangkan para juri memberi markah. Berangan-angan sahaja.

Ada satu kenangan yang tidak dapat saya lupakan. Malah masih berbekas parut luka itu di bahagian bawah lutut kanan saya. Ada seorang pelajar lelaki yang cuba tunjuk aksi lagak beraninya, meluncur laju dan telah menyebabkan hujung 'blade'(bilah?) kasut luncurnya melukakan saya. 

Aduh sakitnya! Tetapi kini saya tersenyum melihatnya kerana ada cerita di sebalik parut itu.


1 comment:

lisanna said...

Dekat mana canterbury ice skating rink?